Konflikter kan oppstå i alle bedrifter. De starter ofte i det
små, men kan utvikle seg til å involvere mange ansatte. Konflikter
på arbeidsplassen koster. De stjeler energi, skaper et dårlig
miljø, og kan føre til sykemeldinger, høy turnover og redusert
effektivitet. Det er derfor viktig å gripe fatt i
samarbeidsproblemer på et tidlig tidspunkt. Vitale psykologsenter
har fokus på å snu uhensiktsmessige samspillsmønstre på
arbeidsplassen. Vi kan bistå med å utvikle samarbeidsforhold og
prosedyrer som gjør det lettere å håndtere vanskelige situasjoner.
God konflikthåndtering fører til
økt fokus og lønnsom drift.
økt fokus og lønnsom drift.
Vitale benytter strukturerte
metoder i en konflikthåndteringsprosess. Komponenter i en slik
prosess kan være kartlegging, observasjon av team og samhandling,
strukturerte intervjuer, metaanalyse og evaluering. I samspill med
den aktuelle organisasjon skreddersyr vi prosessen.